FAQ

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over één van onze producten? Hieronder vind je alvast de meest gestelde vragen over onze garagepoorten. Vind je geen antwoord op jouw vraag? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Garagepoorten

Heeft je garagepoort met motor een jaarlijks onderhoud nodig?

Om het gebruiksgemak van uw poort en de geldigheid van de veiligheidscriteria te blijven garanderen, is een regelmatig onderhoud van uw poort en motor zeker aan te raden. 

Een terugkerend onderhoud waarborgt niet alleen de garantie en het gewenste gebruiksgemak, het verlengt ook de levensduur van uw poort. Bovendien bespaart u ook nog eens op eventuele herstellingskosten ingevolge het nalaten van een correct onderhoud.

Bij de plaatsing van een nieuwe poort zullen wij steeds vrijblijvend een onderhoudscontract aanbieden. Aarzel niet om ons te contacteren voor meer informatie hierover.

Is een onderhoud van de lak van je garagepoort belangrijk?

Het gehele oppervlak van een garagepoort krijgt heel wat te verduren. Het wordt continu blootgesteld aan luchtvervuiling zoals stof/zand en zure regen, naast UV- en infrarode straling van de zon.... De laag wordt mat en/of 'verkrijgt'. Er vormt zich dan een dof, wit poederlaagje, dat zich steeds dieper in de lak verankert en de poort op langere termijn onherstelbaar kan beschadigen. 

Om deze schade te voorkomen is het dus belangrijk dat je je garagepoort, net zoals je auto, regelmatig goed onderhoudt, ook als ze nog niet zo oud is.

Wat bij een stroompanne? Hoe krijg ik mijn garagepoort met motor open? Hoe ontkoppel je de poort van de motor?

Hoe kan je de poort terug koppelen aan de motor?

Wat bij een breuk van één van de torsieveren van je sectionaalpoort? Hoe krijg je de poort veilig terug gesloten?

Een torsieveer heeft als hoofdfunctie het beveiligen van de garagepoort tegen naar beneden vallen. Bij een veerbreuk kan de sectionaalpoort niet meer gesloten worden. De veerbreukbeveiliging kan worden overbrugd zodat de poort toch gesloten kan worden. Wees voorzichtig bij deze handelingen en voer deze best uit met minstens 2 personen. Alvorens te starten dient uiteraard eerst de garagepoort van de poort ontkoppeld te worden. Zie voorgaande. 

    1. Breng de poort in openstaande positie
    2. Vermijd het terugvallen van de poort met behulp van een spanvijs
    3. Verwijder de veiligheidspin. Duw het ijzeren lipje naar buiten en bevestig de veiligheidspin. Het veiligheidssysteem is UITGESCHAKELD!
    4. Breng de poort langzaam naar gesloten positie. WEES VOORZICHTIG! Door het gewicht van de poort wordt aangeraden deze stap met minstens twee personen uit te voeren.

Wat bij een veerbreuk? Welke gegevens moet je aan ons bezorgen?

  1. Het is belangrijk aan te geven welke torsieveren er op de poort staan. Soms zijn de plaatjes met het veernummer op de veer zelf terug te vinden (zie oranje kader op onderstaande foto – bijvoorbeeld veernummer L701) Bezorg ook het veernummer van de veer die niet gebroken is. Bij veerbreuk is het aangeraden steeds beide veren te vervangen.

  2. Aan de binnenzijde van uw poort bevindt zich normaal ook een typeplaatje. Indien uw poort van het jaar 2003 of later is, dan kan u hierop het opdrachtnummer en de veernummers terugvinden. Bezorg ons een foto van dit typeplaatje en wij informeren u vervolgens over de prijs en het uitvoeringsmoment van de herstelling!




    Hoe programmeer je een nieuwe Hörmann zender?

    Zie onderstaand een videolink in verband met de programmatie van een nieuwe Hörmann zender:

    Video programmatie nieuwe zender

    Waar moet een nieuwe dorpel precies geplaatst worden?

    • Dorpel zonder opkant


    • Dorpel met opkant